Onderhoud Bafang middrive middenmotor (BBSHD, BBS02, BBS01)

Deze how-to is geschreven om uw elektrische middenmotor goed te onderhouden en geeft uitleg hoe een Bafang BBSHD te demonteren, onderhoud te verrichten en te smeren. Dergelijk onderhoud dient plaats te vinden bij intervallen na intensief gebruik van +/ 500/1000 km of bij tussentijds bij vreemde geluiden. U kunt beter geen risico nemen en bij voorbaat al een papieren pakking bestellen aangezien ze erg gemakkelijk breken. Klik hier.

 

Benodigde gereedschappen:

  • Klein mes of scheermes nodig
  • Punttang
  • Set imbussleutels
  • Elektronica-Kruiskopschroevendraaier
  • Platte schroevendraaier
  • Siliconen
  • Dielectric vet (optioneel)
  • Mobilgrease28 of een hoogwaardig vet dat de nylon versnelling niet zal beschadigen.

Begin door de motor uit de fiets te verwijderen.

Hier zie je wat voor verschil het maakt voor- en na het smeren:

 

1) Verwijder de controller

Volg onderstaande video om de controller te verwijderen:

Let goed op de witte connector die de motor in gaat, u kunt een klein x-acto mes gebruiken en de siliconen uitsnijden om de methode in de video te gebruiken. Zodra alle siliconen los zijn, hebt u een schroevendraaier nodig om op de lip te drukken om de connector los te maken. Niet forceren, wees voorzichtig. In dit voorbeeld wordt een BBS02 getoond, maar de BBSHD is hetzelfde.

Verwijder nu de siliconen rond de phase wires (blauw, groen, geel). Er zal een gommetje onder het silicone zitten, zorg ervoor dat u deze niet breekt. U kunt ze naar de connector schuiven.

2) Nu dat de controller uit de weg is

Zul je al het overige gereedschap en je onderhoudsmiddelen nodig hebben.

OPMERKING: let niet op de connectoren op de phase draden, die zijn anders dan de standaard connector.

Verwijder nu de 6 imbus bouten op het secundaire deksel en bekijk deze video over hoe u het kunt verwijderen (beste manier om het niet stuk te maken):

Plaats de papieren pakking aan de zijkant en inspecteer de secundaire versnelling naar:

  • Vuil gemengd in het vet
  • Romige grijze consistentie (water gemengd)
  • Metaalkrullen/slijpsel
  • Versleten tandwielen
  • Is het lager op de hoes luidruchtig of knarst deze

Als u een romige grijze vet hebt, betekent dit dat water in de secundaire kant komt, of de pakking niet goed is en eventueel vervangen moet worden door de secundaire afdeklagen. Vervang indien nodig.

Als de versnellingen versleten zijn of metalen schilfers in het vet zit of het voelt/klinkt als een pepermolen, moet u de secundaire versnelling en deksel vervangen, en ook de tandwielkast (niet alleen als het geluid maakt).

Alles kan hier gekocht worden:

  • Pakking
  • Secundair tandwiel
  • Tandwiel rondsel

Controleer de koppeling, zijn de pallen ok? Zie de volgende foto, links is nieuw, rechts is ongeveer een paar honderd kilometer misbruik, de gebruikte is nog steeds goed.

Vervang indien er sprake is van slijtage

Koppeling nieuw

Koppeling gebruikt, maar nog goed:

3) Verwijderen van de motorkern

Ok, dus je hebt de controller, de secundaire afdekking en de secundaire versnelling, de as, het lager en de koppeling verwijderd. Als u versie A controller (andersons connectors) heeft, kunt u de plastic kunststof afdekking verwijderen, dit is gemakkelijker om aan de kernzijde te werken, omdat u de gommetje kunt verwijderen en de kern van de motorhuls volledig kunt losmaken. Indien je andere connectoren hebt (versie B), raad ik het niet aan om de connectoren te verwijderen.

Er is een handleiding over het verwijderen van de Andersons plastic behuizing. Klik hier (ongeveer in het midden van het document).

Draai de motor open en verwijder de imbusbouten en benader de binnenkant van de behuizing met een platkop schroevendraaier. Zorg ervoor dat de papieren pakking niet beschadigt, aangezien deze niet altijd op voorraad zijn. Als je het toch beschadigt (zoals ik heb gedaan) kun je de schade eventueel met siliconen repareren.

OPMERKING: wees voorzichtig als je in de omgeving van de printplaat (PCB) werkt op de motorkern, deze printplaat is de ‘hall sensor board” en als deze stuk maakt, heeft u waarschijnlijk een nieuwe motor kern nodig!

Foto (van een BBS02, een BBSHD is hetzelfde):

Nu de kern is gescheiden, let erop dat u de connectoren van de fasedraden niet lostrekt als u ze niet hebt verwijderd.

4) Nylon uitrusting verwijderen

Voor dit deel heb ik een handboor gebruikt met een hoogwaardig groot philips platkop. Maar u kunt een grote standaard philips platkopschroevendraaier gebruiken en veel druk op de bout zetten om de loctite te breken en de bout niet dol te draaien.

Zodra u de 3 bouten hebt verwijderd, dien je de plaat te verwijderen. Het komt er niet zo gemakkelijk uit, maar er is een truc.

Wip het er niet uit, bekijk de video eerst!

Als de plaat met het rondsel eraf is, zie je onderstaande:

Om deze te verwijderen, zie onderstaande 2 video’s:

DEEL 1

DEEL 2

Gefeliciteerd. Alle benodigde onderdelen zijn eruit en nu begint het leuke gedeelte…

 

5) Je hebt het geraden.. SCHOONMAKEN!

Ik ga niet in detail, maar je kunt veel producten gebruiken om het vet te verwijderen. Maar ik gebruikte alleen “Scott handdoeken” en “Shop Towels” omdat ik geen vet van de lagers wilde verwijderen . Het duurde lang, maar ik wilde de motor super schoon maken voor de video en foto’s.

Moet je zo ver gaan? Nou, dat is aan jou, maar persoonlijk wilde ik er zeker van zijn dat ik geen vetten zou mengen en geen vuil of metaalschaafjes in de motor wilde hebben, omdat ik een aantal fasedraden-gaten groter had gemaakt 🙂

6) Inspectie

Een cruciale stap!

  • Controleer alle tandwielen
  • Controleer de lagers, zorg dat ze vrij lopen en niet ‘grinden’
  • Installeer het rondsel in het lager, zorg ervoor dat het nog relatief strak zit en er niet te veel laterale bewegingen is.
  • Controleer de motor kern, zorg ervoor dat er geen zichtbaar puin in zit. Als u wat voelt, probeer dan een luchtpers. Probeer de rotor niet van de stator te verwijderen, aangezien je de helicoidale tandwielen kan beschadigen.
  • Controleer het einde van de motorkern tandwiel (gaat in het lager in de motorkap): Het moet een oranje ringetje hebben en glad/gepolijst zijn, en iets kleiner zijn dan 8 mm in diameter. Als het ‘opgegeten’ is (dwz: kleiner is geworden), moet u het lager en de motorkern vervangen! (ZIE VOLGENDE BEELD)

Kanttekening: de rotor draait niet op de stator omdat het niet aan de andere kant wordt ondersteund, dus druk er niet op!

7) Vet de Nylon-tandwielen in

Als het tandwiel rondsel eruit is, installeer het weer in het lager: er is geen vet op de as nodig. De Nylon tandwiel heeft een éénweg lager die fungeert als een koppeling, het hoeft niet op de schacht te bijten: Het toevoegen van vet, kan resulteren in glijden.

Zodra het rondsel op zijn plaats zit, installeer de onderste snap ring (ik ben vergeten dit op de video te laten zien)

De nylon tandwiel is richtingwaarts, dus weet zeker welke kant het weer op moet zetten (video bekijken) Installeer het niet in deze stap, je moet het gewoon te onthouden!

Nu is het tijd om de nylon tandwiel volledig in te vetten. Ik heb zelfs vet in het tandwielgat gedaan voordat ik de nylon tandwiel installeerde.

Installeer de nylon versnelling en steek de snap ring terug in de sleuf

Installeer de plaat met het rondsel en zorg ervoor dat u nog wat blauwe loctite op de draden hebt.

Plaats de schroeven weer erin en zet ze vast in een sterpatroon zoals in de onderstaande video. Er is niet per definitie een accuboormachine benodigd: u kunt uw schroevendraaier gebruiken en met een goede hoeveelheid druk en koppel vastzetten.

Afgewerkt product:

 

8) De motorkern terugzetten

Zo zou u het tandwiel op de stator kunnen smeren:

  • Zorg er dan voor dat de witte plastic connector op de hall sensor board volledig vast zit. Het kan een beetje uitsteken als u de motorkern uit de behuizing en de pakking heeft gescheiden.
  • Zorg ervoor dat je de pakking op het omhulsel krijgt, de truc die ik heb gebruikt: ik gebruikte het lijm van mijn kind en plaatste een beetje op 4-5 plekken om het op zijn plaats te houden.
  • Zorg ervoor dat u de uitlijnpen in het gat heeft (zie video).
  • Schuif de motor zo recht mogelijk in de behuizing en trek lichtjes aan de fasedraden wanneer u deze schuift.

Video van de procedure:

Nu kunt u de bouten aandraien et voilà, primaire kant gedaan!

 

9) Smeer de lagers en rollagers.

 

 

10) Smeer het secundaire tandwiel en de tandwiel

  • Let erop dat er geen vet in de boutgaten komt, zoals ik per ongeluk wel heb gedaan. Je kunt de gaten afdekken met schilderstape.
  • Plaats de pakking er weer in, zorg ervoor dat de pin in het tweede gat met de klok mee gaat en het tweede gat tegen de klok in van de tandwielkast zit.
  • Plaats het secundaire tandwiel en het deksel terug, zorg ervoor dat de pakking niet is onderbroken. en schroef de bouten terug.

11) Afdichting van de connectoren en draden

Zorg ervoor dat het goed is afgedicht, er mag geen water binnen de motor komen. Als je de gommetjes niet op de fasedraden kunt hergebruiken, zorg ervoor dat je dan een siliconenafdichting rondom het gat maakt en zorgvuldig de fasedraad in het midden plaatst en laat het drogen. Breng dan nog een laag aan om het steviger te maken.

Steek de controller weer in en plaats wat siliconen over de hall sensor beschermkap onderaan, en u kunt ook een kleine hoeveelheid op de PAS-aansluiting aanbrengen om te voorkomen dat deze loskomt.

Zet de controller terug, zorg ervoor dat de pakking niet is beschadigd en draai de 3 schroeven vast.

Voilà je bent klaar, het zal bijna weer als nieuw zijn!

 

 

*Als u een BBSHD hebt die nog relatief nieuw is, maar u heeft opgemerkt dat het een beetje luider is, moet u waarschijnlijk alleen de secundaire (de stalen) tandwiel smeren.

Dit is aanzienlijk makkelijker dan een volledig onderhoud, bekijk de video hieronder om te zien hoe dit moet:

Een andere goede video van het smeren van BBSHD, deze video richt zich op de nylon primaire tandwiel:

 

6 Responses to Onderhoud Bafang middrive middenmotor (BBSHD, BBS02, BBS01)

  1. Paul schreef:

    Mooi overzicht van de onderhoud-stappen, bedankt dat je alles zo mooi op een rijtje hebt gezet! Ik zoek me wel suf naar die pakkingen op je shop, maar ik neem aan dat daar nog wel meer linkjes gaan komen 😉

    (p.s. de reactie hierboven is een bot, kun je weg- gooien)

  2. W.Graafmans schreef:

    HH,
    Mobilgrease 33 is lastig te verkrijgen.
    Graag u advies voor een aternatief vet met dezelfde specificaties.

    Vr.gr.Wim

  3. W.Graafmans schreef:

    HH,
    Mobil Grease 28 is lastig te verkrijgen.
    Bestaat er een alternatief smeermiddel met vergelijkbare specificaties ?

    Gr.Wim

  4. R. Schouten schreef:

    Ben je er achter waar je dit vet kan kopen, ik kan het niet vinden.

    Gr Ruud

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *