Middenmotor vs. Hubmotor
In dit artikel vergelijk ik verschillende elekrische fiets motorsystemen om je te helpen bepalen welke configuratie het beste past bij jouw rijbehoeften. In dit artikel zijn de voor- en nadelen van elk systeem in kaart gebracht: de naafmotoren (voor- en achterzijde), de middelste aandrijfmotor en de wrijvingst motor!
Allereerst, laten we eens kijken naar de populaire Hub motoren.
Hub Motors
Hubmotoren zijn elektrische motoren die in de hub van het voor- of achterwiel zijn gehuisvest. Dit zijn de meest voorkomende motoren die je op een elektrische fiets vindt (hoewel mid-aandrijvingen in sommige markten zeer populair worden).
Er zijn direct-drive hub motoren die de hele hub shell gebruiken als de elektrische motor. En er zijn versnelde hubmotoren die een kleinere inwendige motor hebben met planetaire tandwielen die de hubschroef aandrijven.
Daarnaast is er een opkomende aantal all-in-one hub of wiel systemen die alle e-fietscomponenten (motor, batterij, controller) in de hub of het wiel bevinden.
Hier is een overzicht van de voorhub, de achterhub en de all-in-one hubmotoren met hun voor- en nadelen.
Voorwielmotoren
Vaak wordt gekozen voor de meest makkelijke manier van het omtoveren van een gewone fiets naar een elektrische fies voor een voorwiel hub motor.
Voordelen
- Het creëert een all-wheel drive fiets omdat de motor het voorwiel aandrijft en je kunt zelf het achterwiel met uw pedaalvoeding aansturen. Dit kan voordelig zijn om in de sneeuw of het zand te rijden. Sommige fat e-bikes komen met voorwielmotoren aan om dit alleswielaandrijving te maken.
- Elk type motorrijtuig (tandwielen) kan worden gebruikt: traditionele versnellingen met tandwielen, ketting en derailleurs of interne versnellingshubs (IGH) met een ketting of riem aandrijving.
- Voorhubmotoren zijn eenvoudig te installeren of te verwijderen van de fiets, omdat er geen versnellingssystemen in zijn gebouwd (ketting, derailleur, enz.) in tegenstelling tot een achterhub motor. Dit is handig voor het vervangen van een lekke band of het toevoegen / verwijderen van elektrische hulp van een conventionele fiets.
- Voorwielmotoren kunnen zorgen voor een meer evenwichtige fietsgewichtsverdeling als de batterij in het midden of achterkant van de fiets is gemonteerd. Dit helpt bij het opheffen van de fiets op bijvoorbeeld een fietsendrager.
Nadelen
- Sommige fietsers houden niet van het gevoel dat ze door de motor worden getrokken.
- Aangezien er, behalve de motor zelf, weinig gewicht op het voorwiel ligt, is er een grotere kans dat het voorwiel gaat spinnen/glijden op een weg met een laag los materiaals (vuil, zand, sneeuw, enz.) Of bij het beklimmen van een steile heuvel. Dit is meer opvallend op de krachtige en draaimoment voor-hub motoren. Ik heb geconstateerd dat je na een tijdje aan een voorhubmotor gewend bent aan deze eigenschap en de assistentie en dat je automatisch zelf meer gewicht plaatst op het voorwiel als dit het geval is.
- Voorwielmotoren hebben over het algemeen een gashendel of pedaalassistent. Het is zeldzaam om een draaimoment-sensor-pedaalassistent systeem te vinden voor een voorhubmotor.
- De voorste naafmotoren zijn in het algemeen gericht op het lagere vermogenbereik (250 watt tot 350 watt). Er zijn hogere aangedreven voorhubmotoren, maar zij zijn niet zo gebruikelijk omdat de voorvork van de fiets niet zo veel van het structurele platform biedt als het frame van de fiets (achterhubmotoren) wordt vergeleken.
- Voorwielmotoren hebben over het algemeen een stevige vork nodig, vooral voor de krachtigere motoren. Dit is heel belangrijk als je een voorhubmotorstel op een conventionele fiets installeert. Als je een complete e-fiets koopt met een voorhubmotor, dan heeft het bedrijf dat de complete e-fiets verkoopt waarschijnlijk hun huiswerk heeft gedaan en een goede voorvork voorzien om de motorvermogen te kunnen aanpakken.
- De hogere koppelhubmotoren (meestal de krachtiger) hebben grotere spaken en stevige velgen nodig.
Hubmotoren achter
In het algemeen duwen de achterhubmotoren u en ze bieden een breed scala aan power level opties.
Voordelen
- De meeste mensen kennen het achterwiel om de fiets naar voren te rijden, want zo is 99,99% van de fietsen gebouwd.
- Er is aanzienlijk minder neiging om het achterwiel te laten glijden op losse ondergrond, omdat de meerderheid van het rijders gewicht op het achterwiel ligt.
- Er is een breed scala aan voedingsopties (250 watt tot 750 watt en daarboven), omdat het frame van de fiets een goed structurele platform biedt om het hoge koppel van de motor te verwerken.
- Hubmotoren kunnen ondersteuning bieden door middel van een gashendel of cadence of torque sensor pedaal assistentie.
- Sommige achterwielmotoren met rechtstreekse aandrijving hebben regeneratieve remmen.
Nadelen
- De achternaafmotoren zijn een beetje moeilijker om te installeren of te verwijderen omdat de versnellingen (ketting, derailleur, enz.) rond moeten worden gewerkt.
- Fietsen die een achterhubmotor hebben met een achterrekbatterij zijn zwaar en kunnen de werking van de fiets beïnvloeden. Sommige fietsers zullen dit misschien niet opmerken als ze op een meer voorzichtige manier rijden, versus een aggresieve rijstijl. Zware e-bikes zijn moeilijker te hanteren tijdens het opheffen om deze op een fietsendragen te plaatsen of om aan te sleutelen. Het verwijderen van de batterij kan hierbij helpen.
- De hogere koppelhubmotoren (meestal de krachtiger) hebben grotere spaken en stevige velgen nodig.
All-in-One wielmotoren
De all-in-one elektrische fiets wielen huis alles in de hub of wiel; Motor, batterij, controller, enz.
Deze systemen komen in de voor- of achterwielconfiguratie en in het algemeen zijn de voor- en nadelen (zie hierboven) voor elke configuratie van toepassing. Hier zijn enkele voor- en nadelen voor de all-in-one systemen.
Voordelen
- In het algemeen worden ze aangenomen als makkelijk te installeren of te verwijderen, omdat het gaat om het vervangen van het voor- of achterwiel, samen met de installatie van een paar andere componenten.
- Ze houden de look van de fiets behoorlijk ‘clean’. Sommige mensen kunnen niet herkennen dat het een elektrische fiets is.
- Sommige van deze systemen hebben een smartphone integratie die een breed scala aan functies biedt: aanpassen van de instellingen, het volgen van ritten, het wiel vergrendelen, enz.
Nadelen
- Reparatie en / of vervanging van onderdelen van het systeem kan moeilijker zijn in vergelijking met traditionele elektrische fiets kits.
- Sommige all-in-one systemen hebben maar één batterijmaat. Sommige traditionele elektrische fiets kits hebben de mogelijkheid om de batterijgrootte voor meer bereik te verhogen.
- Door de batterij zo dicht bij de motor te plaatsen, kan de batterij blootgesteld worden aan overmatige warmte die het bereik en de levensduur van de batterij kan beïnvloeden. Sommige all-in-one systemen kunnen een ontwerp hebben dat dit probleem minimaliseert, maar het risico hierop is wel aanwezig.
Mid Drive Motors
Over het algemeen is een middenmotor in staat om een ebiker te ondersteunen bij steile beklimmingen en is deze in staat om hoge snelheden te bereiken op vlakke wegen.
Voordelen
- Mid-drive systemen zijn bekend om lange steile heuvels te kunnen beklimmen, omdat ze de lagere versnellingen van de fiets kunnen halen en hun rpm in een efficiënt bereik kunnen houden zonder dat ze, zoals een hubmotor, worden “afgedreven”. Dit is een goed kenmerk als u in gebieden rijdt die consistente, lange en steile klimmen heeft.
- Deze motoren kunnen ook de hogere versnellingen van de aandrijflijn gebruiken om op hoge snelheden langs de vlakke of hellende wegen te doorstaan.
- Aangezien de motor aan de kruk van de fiets ligt, zorgt het voor een lage en gecentreerde gewichtsverdeling. Als de batterij in het midden van de fiets is gemonteerd, zorgt die voor een nog betere gewichtsverdeling, die goed is voor de ‘handling’ van de fiets, maar ook om het gemakkelijker te maken om op te tillen.
- Het verwijderen van de voor- of achterwiel is makkelijk omdat er geen motordraden of hardware zijn om te verwijderen (in vergelijking met naafmotoren). De fiets kan bijna elk type wiel gebruiken, samen met snelle versnellingen voor en achter.
- De meeste middenstationsystemen maken gebruik van een ketting-, kogels- en derailleur-aandrijflijn. Sommige systemen zijn compatibel met inwendige hubs en riem aandrijvingen.
- Er is de mogelijkheid om een gashendel en / of kadans of koppelvoelerassistent te gebruiken voor een mid-drive systeem. Sommige mid-aandrijvingen zijn behoorlijk geavanceerd met sensoren die de pedaalkracht, de snelheid van de wielen en de snelheid van de wielen meten om te helpen die met de rijdersmacht mengt, om een zeer intuïtief rijgevoel te creëren. Er zijn ook sensoren die de stroom verminderen wanneer het systeem het gevoel heeft dat de rijders versnellingen verschuiven om de verschuiving gladder te maken. Daarnaast zijn er enkele mid-drives die integreren met elektronische verschuivingssystemen .
Nadelen
- Aangezien de kracht via de aandrijfcyclus van de fiets wordt overgedragen, kan er meer slijtage plaatsvinden op de aandrijfelementen (ketting, lagers, derailleur, enz.). De hoge kracht systemen zullen aanzienlijk meer slijtage toevoegen en deze componenten kunnen vaak vaker vervangen worden.
- Om de middelste aandrijfmotor efficiënt te laten functioneren, moet u de tandwielen goed verplaatsen om heuvels te klimmen of langs de flats te cruisen.
- Sommige mid-drive systemen kunnen opvallen wanneer u de versnellingen wilt verschuiven en ze zullen de kracht verminderen voor een soepeler verschuiving. Er zijn een aantal systemen die deze sensoren niet hebben en dat kan leiden tot abrupte verschuivingen wanneer de motor volle kracht toepast.
- De meeste van de populaire mid-drives zijn alleen leverbaar op complete e-bikes met specifieke frame mounts. Er zijn niet veel om nu uit te kiezen, maar het lijkt erop dat er meer op de horizon kan komen.
Wrijving aandrijfmotoren
In het algemeen hebben deze motoren een rol die op het fietswiel zit en wrijving gebruikt om de kracht van het rolwiel naar het fietswiel over te zetten.
Voordelen
- Een wrijvingskit kan werken op een breed scala aan conventionele fietsen en sommige kits bieden snelle installatie of verwijdering.
- Deze zijn meestal relatief eenvoudige systemen die het voordeel hebben van minder dingen om mis te gaan.
Nadelen
- Wrijvingstelsels werken niet goed in nat weer omdat het wrijvingselement afneemt.
- De meeste systemen werken niet goed met echt ‘knobby off road’ banden.
- Sommige wrijvingstijden zijn niet zo esthetisch “schoon” in vergelijking met andere systemen.
Ik heb destijds een gewone hybride fiets Fuji Sunfire voorzien van Bafang BBS02. Later toen de velgen versleten waren, heb ik sterkere velgen met sapim spaken en twee nieuwe assen gemonteerd. De oude V-brakes heb ik laten zitten, wel betere remblokken gemonteerd. De Bafang motor begon na 20 duizend km te rammelen/trottelen. Alles uit elkaar gehaald. Anker lagers vast gelijmd in ankerhuis met speiale loctite. Nieuwe druklagers in de trapas gezet (naaldlagers waren nog prima) en het grote tandwiel opnieuw ingevet. Ook het nylon tandwiel dat aan het anker zit, ingevet met white grease. Daarna nog een krachtige 17.5 Ah 48V batterij gemonteerd, hiermee rijdt de ebike weer super. Ik beklim inderdaad veel bergwegen rond de Mont Ventoux en Alpen, dit met weinig ondersteuning, anders wordt de motor te heet en gaat de accu te snel leeg, zo kom je heel ver. En inderdaad, de ketting, cassette, tandwiel en remblokken slijten behoorlijk.Per twee à drie jaar, na ongeveer 10.000 km, moet dit vervangen worden. Ketting regelmatig schoon maken in inspuiten met ptf vasaline en remblokken op tijd vernieuwen. Per 30.000 km ben je € 700,- kwijt, dan moet je het zelf doen. De vakman verwisselt de boel in een paar uur. De motor stuurt hij op naar een service center. Reken maar op € 1000,- voor de hele operatie.