Middrive kit (BBSHD, BBS02, BBS01) installeren

Voor veel ebike liefhebbers is het de tijd van het jaar dat ze zich verwennen en de kit kopen waarvan ze al maanden droomden. Sommige van die nieuwe kits zullen een middelste aandrijving zijn, en vaak … is het moeilijkste deel van de installatie van de mid-drive kit het verwijderen van de bottom bracket cartridge. Deze foto’s geven u een idee van wat u tegenkomt, dus u kunt zelf bepalen of u dit onderdeel zelf wilt aanpakken of doorstuurt naar een fietswinkel. Verder vindt u aan het einde de volledig installatie aan de hand van een filmpje. 

Zelf doen of uitbesteden?

Allereerst contacteer je Locale Fietsen Winkel (LFW) omdat ze je echt nodig hebben. Je zou een goedkope fiets kunnen kopen van een van de “big box stores”, maar deze geven helemaal geen service. Veel LFW’s verwijderen graag uw bottom bracket cartridge voor ongeveer €15,– (of misschien iets meer), wat ongeveer hetzelfde zal zijn om de gereedschappen te kopen die u nodig heeft als u het zelf zou doen. We moeten allemaal onze LFW’s laten zien dat ebikes de toekomst is, en hun geld zullen opleveren. 

U bent echter misschien een van die nieuwe ebikers die mechanisch goed onderlegd is en al een paar tools hebt. Als u vermoedt dat u twee of drie middrives gaat installeren (één testrit leidt meestal tot meerdere aankopen bij uw familie en vrienden!), dan kunt u een aantal extra gereedschappen kopen en deze taak zelf uitvoeren, wat veel voldoening geeft. 

Benodigd gereedschap

Check welke type bottom bracket (BB) u heeft, en ook de breedte van de BB-cartridge. Er zijn verschillende variaties, maar dit artikel zal het meest voorkomende Shimano-type bevatten. De meest voorkomende breedte is 68mm, maar de hier afgebeelde fiets heeft een breedte van 100 mm BB-cartridge. 

Op sommige cartridges worden de cranks vastgehouden aan de spindelstukken met een imbusmoer, of een gewone imbusbout (een 14mm-inbus dopsleutel zou een typisch gereedschap zijn om de grote kistwinkelschroefarms te verwijderen). Deze fiets is van Het Electra-bedrijf, en de krukassen worden op de spindel vastgehouden met inbusbouten.

 

In de afbeelding hierboven is het gereedschap aan de linkerkant links een 8mm inbus bit, met een 3/8-inch drive interface. Op deze Electra-fiets gebruiken beide zijden een gemeenschappelijke “rechtsdraaiend” -draad, dus … beide zijn “links is los”. 

Het gereedschap rechts ervan is een gemeenschappelijk crankarm verwijderingstool. Het donkere buitenste gedeelte heeft draden op zowel de binnendiameter als ook de buitendiameter. Het zilveren deel dat in het midden van het donkere buitenste gedeelte is geschroefd, kan als een bout worden omschreven. Het buitenste gedeelte wordt op de crankarms geschroefd, en zodra het volledig vast zit, houdt u het vast met een moersleutel, terwijl u in de middelste bout met een tweede moersleutel draait. Hierdoor trekt u de krukarm los van de vierkantige uiteinden.

Het gereedschap aan de rechterkant is het Shimano-style Bottom Bracket cartridge verwijderingsgereedschap. Het heeft 20 incapingen, en rechts is het eindstuk van de cartridge dat vastzit waarin deze past. Dit opzetstukje zit aangesloten op een 1/2-inch drive handgreep.

_____________________________________________

Laten we van start gaan

Ik beveel aan dat u aan de linkerkant van de fiets begint. Het is makkelijker om te zien wat er gebeurt, en zodra je dit weet, zal je meer vertrouwen hebben als je verder gaat naar de moeilijkere kettingzijde.

U hoeft de pedalen niet te verwijderen om dit te doen, maar ik deed dit wel om het werk een beetje gemakkelijker te maken. Als u uw pedalen eerst verwijdert (wat u echt niet hoeft te doen voor het verwijderen van de BB-cartridge, maar u kunt deze pedalen oververplaatsen naar de nieuwe kit), hadden mijn pedalen een 15 mm steeksleutel nodig om deze los te krijgen. Het rechterpedaal heeft normale en gemeenschappelijke rechtsdraaiende tapeindes. Het linkerpedaal heeft linkshandige draden, dus … wanneer u het linkerpedaal verwijdert, draait u de moersleutel alsof het een normale bout is en u het vastzet, om het te verwijderen.

Vervolgens (in de afbeelding hieronder) plaats je een 8mm inbus bit op een gewone ratel. Houd de krukarm goed vast en draai de moersleutel tegen de klok in (linkshandig). Deze bout heeft normale rechtsdraaiende draden. 

Zodra deze beveiligingsbout eruit is, schroef het buitenste deel van het crankarmgereedschap in de crankarm-uitsparing. Als je slechts een paar draden diep bent, zal het waarschijnlijk de draden in de krukarm dol draaien (vooral als de krukassen aluminium zijn), dus zorg ervoor dat het volledig erin zit. Op dit model van de fiets kon ik de crank gereedschap vijf volledige rotaties indraaien. 

 

Draai nu de middelste bout van het crankarmgereedschap in. Houd het buitenste gedeelte met een waterpomptang vast terwijl u de middelste bout met een tweede moersleutel draait.

Zodra de crankarm is eruit is, is het tijd om het gereedschap met de 20 incapingen te gebruiken, hieronder weergegeven op een 1/2-inch ratel. Eén van de redenen dat ik wil dat je aan de linkerkant begint, is omdat … de houder van de bottom bracket van de linkerbeugel is vastgemaakt met gewone “rechtsdraaiende” draden. In de foto hieronder moet u de moersleutel tegen de klok in draaien, “Links=Los”. Als het zeer stevig is aangedraaid, kun je de de BB-shell verhitten met een föhn of warmtepistool om de schil iets uit te laten zetten.

Op een nieuwe fiets moet dit loslaten zonder dat u een verleningsstuk moet toevoegen aan de 1/2-inch ratel (om meer hefboom-effect te geven). Echter, een oudere fiets zal waarschijnlijk roest hebben. Dit geldt vooral voor stalen frames met een stalen schroefdraad. Hier is een video van “bikemanforu” die laat zien hoe vast deze soms zit. 

Nu gaan we verder naar de kettingzijde. De krukbevestigingsbout (in de foto hieronder) is net als de andere kant, de gemeenschappelijke “Links=Los” (draai de moersleutel tegen de klok in). 

 

Net als aan de andere kant: zodra de voorraadbout uit is, ga dan verder naar het gereedschap.

Steek de crankarm-tool weer in de crankarms, ook hier is alles nog “Links=Los”. 

 

LET OP! Dit is het deel waar je echt aandacht aan moet schenken. De rechterkant van een gewone Shimano-stijl BB cartridge heeft LINKSDRAAIENDE DRADEN! Dit betekent dat als je deze wilt verwijderen, zoals afgebeeld in de afbeelding hierboven, je de ratel MET DE KLOK MEE moet draaien. (Je zou het kunnen noemen “LINKS=VAST”!). Opnieuw kan de cartridge er heel strak in zitten, en het gebruik van warmte om de shell eruit te krijgen kan iets helpen.

Als het veel kracht in kost om het in beweging te krijgen, kan het zijn dat het gereedschap met de 20 incapingen “losschiet” voordat het loskomt. Als dit bij jou gebeurt, is er een methode om hiermee om te gaan. Je hebt een bottom-bracket removal tool die een grote diameter heeft (zoals de foto in de foto hieronder) naast het standaard 1/2-inch vierkante gat op het einde. Hiermee kunt u een bout en een ringetje door het midden halen, zodat het gereedschap stevig vastzit op het cartridge-einde.

 

Als u deze methode hanteert, kunt u nu een zeer lange sleutel gebruiken om uitzonderlijke druk toe te passen om het resterende deel van de cartridge te verwijderen. Ik noemde eerder het opwarmen van de BB-shell: probeer dit ook. Je kunt ook overwegen gebruik te maken van een draad penetrerende oplossing. 

WD-40 is een gemeenschappelijk product om hiervoor te gebruiken. Spuit het erop en laat het even weken, en welke vloeistof je ook maar gebruikt: het zal zich in de draden mengen. 

Hoewel de bottom bracket vrij strak in je frame past passen, moet het op onderstaande moment met de hand eruit gehaald kunnen worden. 

 

Zodra de draden waarmee de bottom bracket vast zat in jouw frame bloot liggen, wees dan zeer voorzichtig met het eruit halen van je bottom bracket: je wilt niet dat de draden beschadigen! 

Bestudeer de binnenkant van de BB-shell. Sommige fietsmodellen hebben in de ruimte van de BB-shell van jouw frame ook uitstulpsels van de downtube. Als jouw fiets dat heeft, moet je de obstructie met een kleine Dremel tool verwijderen. Wat je ook doet, bescherm de BB-shelldraden. Als ze beschadigd raken, moet u het frame naar uw LFW brengen en de draden opnieuw laten tappen met een BB-schroefdraad.

 

In de afbeelding hierboven gebruikt ik een slijptol om de kettingkast bevestiging te verwijderen. Let op dat ik de BB-draden met weefsel heb ingepakt om de metalen deeltjes niet erin te laten vallen. Als je dit niet beschermt, kan het later schoon worden gemaakt, maar als u de kit installeert, kunnen een paar kleine resten op de draden zorgen voor veel ellende. Tijdens het slijpen een veiligheidsbril opdoen! 

 

Bovenstaand een foto van de BBSHD van Bafang die ik ga installeren en hier heb gekocht

Dit bijzondere slachtoffer van mijn misbruik is een Electra Cruiser Lux 7D. Het is een van de weinige frames die het mogelijk maken dat er middrive IN de driehoek van het frame worden gemonteerd. Al zou deze eronder gestoken kunnen worden is dit ook prima, maar blijkbaar past de middrive op deze manier. Hierdoor krijg je meer ‘ground clearance’, wat wil zeggen dat je minder snel de grond raakt.

Zie onderstaand een foto van een BBSHD ònder het frame.

 

Ik wil nogmaals herinneren dat u veel tijd en moeite kunt besparen als u uw lokale fietsenwinkel gewoon een kleine vergoeding betaalt om de BB-cartridge te verwijderen. Dat gezegd hebbende … bedankt voor het lezen en veilig rijden!

Hier is een uitgebreide video met meer informatie over het installeren van deze kit:

4 Responses to Middrive kit (BBSHD, BBS02, BBS01) installeren

  1. Frederik schreef:

    Ik heb 2 jaar geleden een BBS02 motor met 36 V accu geinstalleerd op mijn stadsfiets en wil nu een upgrade gaan doen naar een BBSHD motor met 52V accu.
    Het zelf ombouwen vond ik leuk om te doen en je leert er ook veel van.
    Hier en daar heb ik toen wat problemen gehad met vastzittende onderdelen op mijn fiets ( trapas-lager die verwijderd moest worden, enz … ) maar al bij al viel het goed mee.
    Ik heb wel een koffertje met materiaal gekocht om te kunnen sleutelen.

    • ebike-tuning.nl schreef:

      Bedankt voor het delen van jouw ervaring, Frederik. Goed om te horen dat je 2 jaar geleden al een positieve ervaring hebt gehad met het ombouwen van jouw fiets. De overgang van de BBS02 naar de nieuwere BBSHD zal je nog meer kracht en stabiliteit brengen dan je gewend bent. Een fiets is en blijft inderdaad onderhevig aan onderhoud, goed gereedschap zorgt er echter voor dat je dit inderdaad prima zelf kunt uitvoeren en maakt het geheel een stuk behapbaarder en goedkoper dan het gebruik van een over engineered auto in mijn optiek. Niet alleen in het vervangen van de aan slijtage onderhevige onderdelen, het is daarnaast ook nog eens een gezond, leuk, snel en bovenal milieuvriendelijk alternatief!

      • Frederik schreef:

        Elke keer ik met de fiets op weg ben denk ik aan de vele kilometers die niet meer met de auto worden gedaan. Tot 5 jaar terug deed ik net zoals zovele mensen ook alles met de auto maar sinds ik de elektrische fiets heb ontdekt ging er een wereld voor me open. Ook de techniek op zich heb ik interesse in dus monteer ik graag alles zelf.
        Niet iedereen kan de fiets gebruiken voor bv. woon-werk verkeer dat besef ik. Maar als je de mogelijkheid hebt ( afstand binnen bereik ) zeker niet twijfelen zou ik zeggen. Je rijdt al fluitend alle files voorbij en dat geeft een supergoed gevoel. Wel op een goede fiets monteren, sterke kader en met goede remmen. En rijden met verstand en goed anticiperen op het verkeer is zeer belangrijk.
        Omdat me dit enorm was meegevallen met de BBS02 heb ik besloten om de upgrade te doen naar BBSHD, en ik kan niet wachten tot ik straks met deze laatste op de weg kan gaan.

  2. Menno Groenendal schreef:

    Jaren geleden ben ik begonnen met zelf elektrische fietsen te maken door een accu-boormachine achterop te zetten en dit zo te verbinden dat je met een gashendel een aardige ondersteuning hebt. Erg leuk om te doen.
    Een half jaar geleden heb ik een fatbike gebouwd met de BBSHD motor van Bafang. Welliswaar toen vanuit amerika geimporteerd en een giga bedrag betaald. Dus erg blij te zien dat het nu gewoon hier te krijgen is. Kan het niet laten om nog meer vette fatbikes te bouwen. Dank voor het makkelijker maken voor europeanen 😀

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *