Onderhoud Bafang middrive middenmotor (BBSHD, BBS02, BBS01)
Deze how-to is geschreven om uw elektrische middenmotor goed te onderhouden en geeft uitleg hoe een Bafang BBSHD te demonteren, onderhoud te verrichten en te smeren. Dergelijk onderhoud dient plaats te vinden bij intervallen na intensief gebruik van +/ 500/1000 km of bij tussentijds bij vreemde geluiden. U kunt beter geen risico nemen en bij voorbaat al een papieren pakking bestellen aangezien ze erg gemakkelijk breken. Klik hier.
Benodigde gereedschappen:
- Klein mes of scheermes nodig
- Punttang
- Set imbussleutels
- Elektronica-Kruiskopschroevendraaier
- Platte schroevendraaier
- Siliconen
- Dielectric vet (optioneel)
- Mobilgrease28 of een hoogwaardig vet dat de nylon versnelling niet zal beschadigen.
Begin door de motor uit de fiets te verwijderen.
Hier zie je wat voor verschil het maakt voor- en na het smeren:
1) Verwijder de controller
Volg onderstaande video om de controller te verwijderen:
Let goed op de witte connector die de motor in gaat, u kunt een klein x-acto mes gebruiken en de siliconen uitsnijden om de methode in de video te gebruiken. Zodra alle siliconen los zijn, hebt u een schroevendraaier nodig om op de lip te drukken om de connector los te maken. Niet forceren, wees voorzichtig. In dit voorbeeld wordt een BBS02 getoond, maar de BBSHD is hetzelfde.
Verwijder nu de siliconen rond de phase wires (blauw, groen, geel). Er zal een gommetje onder het silicone zitten, zorg ervoor dat u deze niet breekt. U kunt ze naar de connector schuiven.
2) Nu dat de controller uit de weg is
Zul je al het overige gereedschap en je onderhoudsmiddelen nodig hebben.
OPMERKING: let niet op de connectoren op de phase draden, die zijn anders dan de standaard connector.
Verwijder nu de 6 imbus bouten op het secundaire deksel en bekijk deze video over hoe u het kunt verwijderen (beste manier om het niet stuk te maken):
Plaats de papieren pakking aan de zijkant en inspecteer de secundaire versnelling naar:
- Vuil gemengd in het vet
- Romige grijze consistentie (water gemengd)
- Metaalkrullen/slijpsel
- Versleten tandwielen
- Is het lager op de hoes luidruchtig of knarst deze
Als u een romige grijze vet hebt, betekent dit dat water in de secundaire kant komt, of de pakking niet goed is en eventueel vervangen moet worden door de secundaire afdeklagen. Vervang indien nodig.
Als de versnellingen versleten zijn of metalen schilfers in het vet zit of het voelt/klinkt als een pepermolen, moet u de secundaire versnelling en deksel vervangen, en ook de tandwielkast (niet alleen als het geluid maakt).
Alles kan hier gekocht worden:
- Pakking
- Secundair tandwiel
- Tandwiel rondsel
Controleer de koppeling, zijn de pallen ok? Zie de volgende foto, links is nieuw, rechts is ongeveer een paar honderd kilometer misbruik, de gebruikte is nog steeds goed.
Vervang indien er sprake is van slijtage
Koppeling nieuw
Koppeling gebruikt, maar nog goed:
3) Verwijderen van de motorkern
Ok, dus je hebt de controller, de secundaire afdekking en de secundaire versnelling, de as, het lager en de koppeling verwijderd. Als u versie A controller (andersons connectors) heeft, kunt u de plastic kunststof afdekking verwijderen, dit is gemakkelijker om aan de kernzijde te werken, omdat u de gommetje kunt verwijderen en de kern van de motorhuls volledig kunt losmaken. Indien je andere connectoren hebt (versie B), raad ik het niet aan om de connectoren te verwijderen.
Er is een handleiding over het verwijderen van de Andersons plastic behuizing. Klik hier (ongeveer in het midden van het document).
Draai de motor open en verwijder de imbusbouten en benader de binnenkant van de behuizing met een platkop schroevendraaier. Zorg ervoor dat de papieren pakking niet beschadigt, aangezien deze niet altijd op voorraad zijn. Als je het toch beschadigt (zoals ik heb gedaan) kun je de schade eventueel met siliconen repareren.
OPMERKING: wees voorzichtig als je in de omgeving van de printplaat (PCB) werkt op de motorkern, deze printplaat is de ‘hall sensor board” en als deze stuk maakt, heeft u waarschijnlijk een nieuwe motor kern nodig!
Foto (van een BBS02, een BBSHD is hetzelfde):
Nu de kern is gescheiden, let erop dat u de connectoren van de fasedraden niet lostrekt als u ze niet hebt verwijderd.
4) Nylon uitrusting verwijderen
Voor dit deel heb ik een handboor gebruikt met een hoogwaardig groot philips platkop. Maar u kunt een grote standaard philips platkopschroevendraaier gebruiken en veel druk op de bout zetten om de loctite te breken en de bout niet dol te draaien.
Zodra u de 3 bouten hebt verwijderd, dien je de plaat te verwijderen. Het komt er niet zo gemakkelijk uit, maar er is een truc.
Wip het er niet uit, bekijk de video eerst!
Als de plaat met het rondsel eraf is, zie je onderstaande:
Om deze te verwijderen, zie onderstaande 2 video’s:
DEEL 1
DEEL 2
Gefeliciteerd. Alle benodigde onderdelen zijn eruit en nu begint het leuke gedeelte…
5) Je hebt het geraden.. SCHOONMAKEN!
Ik ga niet in detail, maar je kunt veel producten gebruiken om het vet te verwijderen. Maar ik gebruikte alleen “Scott handdoeken” en “Shop Towels” omdat ik geen vet van de lagers wilde verwijderen . Het duurde lang, maar ik wilde de motor super schoon maken voor de video en foto’s.
Moet je zo ver gaan? Nou, dat is aan jou, maar persoonlijk wilde ik er zeker van zijn dat ik geen vetten zou mengen en geen vuil of metaalschaafjes in de motor wilde hebben, omdat ik een aantal fasedraden-gaten groter had gemaakt 🙂
6) Inspectie
Een cruciale stap!
- Controleer alle tandwielen
- Controleer de lagers, zorg dat ze vrij lopen en niet ‘grinden’
- Installeer het rondsel in het lager, zorg ervoor dat het nog relatief strak zit en er niet te veel laterale bewegingen is.
- Controleer de motor kern, zorg ervoor dat er geen zichtbaar puin in zit. Als u wat voelt, probeer dan een luchtpers. Probeer de rotor niet van de stator te verwijderen, aangezien je de helicoidale tandwielen kan beschadigen.
- Controleer het einde van de motorkern tandwiel (gaat in het lager in de motorkap): Het moet een oranje ringetje hebben en glad/gepolijst zijn, en iets kleiner zijn dan 8 mm in diameter. Als het ‘opgegeten’ is (dwz: kleiner is geworden), moet u het lager en de motorkern vervangen! (ZIE VOLGENDE BEELD)
Kanttekening: de rotor draait niet op de stator omdat het niet aan de andere kant wordt ondersteund, dus druk er niet op!
7) Vet de Nylon-tandwielen in
Als het tandwiel rondsel eruit is, installeer het weer in het lager: er is geen vet op de as nodig. De Nylon tandwiel heeft een éénweg lager die fungeert als een koppeling, het hoeft niet op de schacht te bijten: Het toevoegen van vet, kan resulteren in glijden.
Zodra het rondsel op zijn plaats zit, installeer de onderste snap ring (ik ben vergeten dit op de video te laten zien)
De nylon tandwiel is richtingwaarts, dus weet zeker welke kant het weer op moet zetten (video bekijken) Installeer het niet in deze stap, je moet het gewoon te onthouden!
Nu is het tijd om de nylon tandwiel volledig in te vetten. Ik heb zelfs vet in het tandwielgat gedaan voordat ik de nylon tandwiel installeerde.
Installeer de nylon versnelling en steek de snap ring terug in de sleuf
Installeer de plaat met het rondsel en zorg ervoor dat u nog wat blauwe loctite op de draden hebt.
Plaats de schroeven weer erin en zet ze vast in een sterpatroon zoals in de onderstaande video. Er is niet per definitie een accuboormachine benodigd: u kunt uw schroevendraaier gebruiken en met een goede hoeveelheid druk en koppel vastzetten.
Afgewerkt product:
8) De motorkern terugzetten
Zo zou u het tandwiel op de stator kunnen smeren:
- Zorg er dan voor dat de witte plastic connector op de hall sensor board volledig vast zit. Het kan een beetje uitsteken als u de motorkern uit de behuizing en de pakking heeft gescheiden.
- Zorg ervoor dat je de pakking op het omhulsel krijgt, de truc die ik heb gebruikt: ik gebruikte het lijm van mijn kind en plaatste een beetje op 4-5 plekken om het op zijn plaats te houden.
- Zorg ervoor dat u de uitlijnpen in het gat heeft (zie video).
- Schuif de motor zo recht mogelijk in de behuizing en trek lichtjes aan de fasedraden wanneer u deze schuift.
Video van de procedure:
Nu kunt u de bouten aandraien et voilà, primaire kant gedaan!
9) Smeer de lagers en rollagers.
10) Smeer het secundaire tandwiel en de tandwiel
- Let erop dat er geen vet in de boutgaten komt, zoals ik per ongeluk wel heb gedaan. Je kunt de gaten afdekken met schilderstape.
- Plaats de pakking er weer in, zorg ervoor dat de pin in het tweede gat met de klok mee gaat en het tweede gat tegen de klok in van de tandwielkast zit.
- Plaats het secundaire tandwiel en het deksel terug, zorg ervoor dat de pakking niet is onderbroken. en schroef de bouten terug.
11) Afdichting van de connectoren en draden
Zorg ervoor dat het goed is afgedicht, er mag geen water binnen de motor komen. Als je de gommetjes niet op de fasedraden kunt hergebruiken, zorg ervoor dat je dan een siliconenafdichting rondom het gat maakt en zorgvuldig de fasedraad in het midden plaatst en laat het drogen. Breng dan nog een laag aan om het steviger te maken.
Steek de controller weer in en plaats wat siliconen over de hall sensor beschermkap onderaan, en u kunt ook een kleine hoeveelheid op de PAS-aansluiting aanbrengen om te voorkomen dat deze loskomt.
Zet de controller terug, zorg ervoor dat de pakking niet is beschadigd en draai de 3 schroeven vast.
Voilà je bent klaar, het zal bijna weer als nieuw zijn!
*Als u een BBSHD hebt die nog relatief nieuw is, maar u heeft opgemerkt dat het een beetje luider is, moet u waarschijnlijk alleen de secundaire (de stalen) tandwiel smeren.
Dit is aanzienlijk makkelijker dan een volledig onderhoud, bekijk de video hieronder om te zien hoe dit moet:
Een andere goede video van het smeren van BBSHD, deze video richt zich op de nylon primaire tandwiel:
Mooi overzicht van de onderhoud-stappen, bedankt dat je alles zo mooi op een rijtje hebt gezet! Ik zoek me wel suf naar die pakkingen op je shop, maar ik neem aan dat daar nog wel meer linkjes gaan komen 😉
(p.s. de reactie hierboven is een bot, kun je weg- gooien)
Graag gedaan! Informeer eens via http://ebike-shop.nl/contact/, veel artikelen zijn wel leverbaar maar (nog) niet in de webshop opgenomen. Ik zal de reactie van de bot weggooien, je ziet soms echt het verschil niet meer. Gr!
Ik ben er nog niet uit wat er mis is met mijn middenmoter. Er ontstaat een hard ratelend geluid bij stand 3, en de hele ondersteuning is dan weg. Welk onderdeel moet ik vervangen?
Groeten Anton
Welke middenmotor heb je Hilbrand? Als het een Bafang BBSHD is, kan het zomaar het nylon tandwiel zijn. Er zijn alternatieven in de handel waarbij je deze kunt vervangen voor een metalen variant.
HH,
Mobilgrease 33 is lastig te verkrijgen.
Graag u advies voor een aternatief vet met dezelfde specificaties.
Vr.gr.Wim
HH,
Mobil Grease 28 is lastig te verkrijgen.
Bestaat er een alternatief smeermiddel met vergelijkbare specificaties ?
Gr.Wim
Ben je er achter waar je dit vet kan kopen, ik kan het niet vinden.
Gr Ruud
Nuttig artikel. Ik ga mijn BBS02 deze week een onderhoudsbeurt geven. Er moet een nieuw tandwiel met ketting op, dus gelijk de motor controleren. Uw instructie heeft mij enorm geholpen.
Twee opmerkingen:1. de man die het tandwiel (freewheel) waar ook de clutch zit, is wel heel erg langdradig met zijn uitleg.2. Als ik op jullie ebike-shop klik, krijg in een site in aanbouw.
Dat rode vet Mobil 28, kan ik ook nergens in NL vinden.
Op YouTube zag ik iemand die een Bafang BBS02 48 V en 750 W aan het onderhouden was. Hij gebruikte loctite rood om de as/motorkern vast te zetten in het lager.Ik bedoel de as in de motorkern (foto nr.8). Kan het zijn dat de as niet al te strak in het lager zit, waardoor de as in het lager gaat draaien ? Immers attenderen jullie om dit uiteinde, waar het oranje ringetje zit, op slijtage/opvreten te controleren en er geen vet op te smeren. Kan ebike-tuning daar advies over geven.
Mijn bericht van 8 juli 2019 is nog niet beantwoord door ebike-tuning. Dat ging over loctite tussen as en lager.
Ik ben inmiddels wel wat wijzer geworden. Eigenlijk komen de meeste problemen met de Bafang 8fun voort uit pure overbelasting. Dat nylon tandwiel krijgt te veel krachten te verwerken en het anker lager begint te vreten. Daarbij is de clutch/freeweel wel eens versleten, dat is normaal na 17000 km. Alleen is de clutch bij de ene Bafang heel moeilijk te vervangen en bij de andere heel makkelijk. Een Chinese dame vervangt de hele as met tandwiel, omdat de clutch helemaal ingebouwd zit en niet te vervangen is.
Dan zijn er lui op YouTube die alles vol duwen met dat rode vet mobil 22 of zo.
Dat lijkt mij niet goed. Dat nylon wiel moet licht ingevet worden, dat kan met rode mobil, maar ook met white grease, beide vetten zijn neutraal en tasten nylon niet aan.
Dat andere stalen tandwiel met as en lagers, moet ook licht ingevet worden, dat kan met een goede kwaliteit kogellagervet.
Dat vliegtuigvet van mobil en shell en ook een goed kogellagervet, moet juist dun aangebracht worden. Beide vetten zijn waterafstotend en leggen een slijtwerende film over de tandwielen.
Dat vol proppen met rood vet is hasstikke verkeerd.Er ontstaat te veel druk in de behuizing waardoor het vet door de lagers gedrukt wordt in ruimten waar geen vet gewenst is.
En dan nog de koeling. De motor kan heel heet worden, het vet in de volgepropte ruimten wordt ook heet. Vet koelt slecht af door de rijwind, lucht koelt veel beter af. Dus de holle ruimten moeten gevuld zijn met lucht en niet met vet.
Ik hoop dat er ook eens iemand reageert, dat zal leuk zijn en daar worden we wijzer van.
Nog vergeten, de weerstand in de motor neemt enorm toe als je de boel vol propt met vet, het kost alleen maar extra stroom en minder actiradius.
Zelf heb ik een vet nippel geboord in de afdicht kap. Kan nu makkelijk de motor vol vet pompen. Loopt gesmeerd.
Aha, ja dat klinkt aardig rigoreus.
Weet iemand ondertussen al waar men het Mobil 28 vet kopen?
reviseren jullie ook een bafang m400 motor? motor loopt maar houd steeds een beetje in
Hoi Ron, wij reviseren helaas zelf niet. Wel kunnen we kijken wat we op afstand voor je kunnen betekenen. Wat bedoel je precies met ‘houd steeds een beetje in’? Constant of bij een bepaalde snelheid? Zo ja, welke snelheid? En wat is ‘een beetje’? Is het voltage van de accu ok? Wat is de voltage dip zodra je vol vermogen vraagt?
Ik heb een zgan gemonteerd en die resoneert bij belasting;alsof binnenin die tandwiel niet goed pakt
Hoi! Dat is vervelend. Misschien kan je terug naar de leverancier? Of, zo niet, toch openschroeven en kijken of je aanname klopt. Resoneren zou niet moeten, dit zijn één van de stilste middenmotoren beschikbaar. Kan het zijn dat de motor niet goed vastgedraaid zit in het frame wat de resonantie veroorzaakt? Lees: met de hand zou je de motor niet moeten kunnen ‘optillen’ of naar beneden moeten kunnen bewegen in het frame. En is er wellicht iets anders aan de fiets wat mogelijk zou resoneren?
Goedemorgen,
ik heb een bafang voorwiel motor(fiets heeft nu 400km gereden) heb deze van iemand overgenomen.
Nu maakt de motor de ene keer veel toeren en komt haast niet voorruit en de andere keer is die fluisterstil en doet ie het prima!
Enig idee wat het kan zijn en of dit zelf makkelijk te verhelpen is
Mvg John
Een hubmotor kan intern geen toeren draaien terwijl het wiel niet draait, dus als deze veel toeren maakt komt die ook zeker vooruit. Als je bedoelt dat deze veel geluid maakt alsóf deze veel toeren maakt: terug naar de fabrikant? Het kan ook de controller zijn. Vervangen en dan zien wat het verhelpt.
Hoi hoi, ik heb een probleem met mij midmotor bafang 350 36v. tijdens het rijden stopt hij er regelmatig mee. display gaat dan ook even uit en de ondersteuning ook. Ik heb meerdere accu’s en ook deze geprobeerd maar daar ligt het niet aan. Motor controller ook vervangen en dacht dat het opgelost was, maar probleem blijft. soms zet ik hem aan display gaat ook aan, maar ondersteuning werkt niet. Rij ik iets achteruit dan gaat de motor wel aan.
Wat kan het probleem zijn. Misschien PAS PCD Board?
Hoi Arjan, dat zou kunnen. Het probleem dat je beschrijft met je Bafang 350 36V middenmotor lijkt op een complex technisch probleem dat meerdere oorzaken kan hebben. Hier zijn enkele mogelijke oorzaken en oplossingen die je kunt overwegen:
PAS (Pedal Assist Sensor) Problemen: Het feit dat de motor soms wel aangaat wanneer je achteruit rijdt, kan erop wijzen dat er mogelijk een probleem is met de PAS-sensor of het PAS PCD-bord. Controleer of de PAS-sensor goed is aangesloten en dat er geen losse draden zijn. Het PAS-bord kan ook beschadigd zijn, dus overweeg om het te vervangen als het nodig is.
Kabels en Connecties: Controleer alle kabels en verbindingen tussen de motor, de controller, de display en de accu. Zorg ervoor dat er geen losse of beschadigde draden zijn. Slechte verbindingen kunnen storingen veroorzaken.
Firmware en Instellingen: Zorg ervoor dat de firmware van je Bafang-systeem up-to-date is. Controleer ook de instellingen op de display om ervoor te zorgen dat alles correct is geconfigureerd. Soms kan een verkeerde instelling problemen veroorzaken.
Display Problemen: Het feit dat de display soms uitvalt, kan erop wijzen dat er mogelijk een probleem is met de display zelf. Overweeg om de display te vervangen of te testen met een andere display om te zien of het probleem aanhoudt.
Controller Problemen: Je hebt de motorcontroller al vervangen, maar het kan zijn dat de nieuwe controller ook defect is. Zorg ervoor dat de nieuwe controller goed is geïnstalleerd en goed werkt.
Accu Problemen: Hoewel je hebt aangegeven dat je meerdere accu’s hebt geprobeerd, is het toch de moeite waard om de accu’s te testen om er zeker van te zijn dat ze goed functioneren en voldoende vermogen leveren.
Als het probleem blijft bestaan na het controleren en aanpakken van deze mogelijke oorzaken, is het wellicht het beste om contact op te nemen met een professionele fietshersteller of de fabrikant van je Bafang-motor voor verdere diagnose en reparatie. Zij kunnen geavanceerde diagnostische tools en expertise bieden om het probleem nauwkeurig te identificeren en op te lossen.
Kan de oorzaak van de ’tik’die je hoort bij het ‘aanzetten’op het crankstel, een versleten lager zijn? Bij beide kanten hoorbaar trouwens.
Persoonlijk denk ik dat met een aantal Nm met een momentsleutel je bottom bracket dient vast te draaien.
Van een bafang m400 36 volt hoe kun je weten of de controler kapot is
Zou je deze ook kunnen testen voordat er overgegaan wordt om een nieuwe te kopen
Hoi Joost, misschien dat ze deze los verkopen zodat je dit kunt testen.. Mocht het niet baten, heb je volgens mij 14 dagen bedenktijd.. 🙂