Wet- en regelgeving eBikes, Elobikes, Speed Pedelecs en meer

Laat ik beginnen met het positieve nieuws: het bouwen van zelfgemaakte eBikes is volgens de wet toegestaan! Maar wat voor snelheden mag je eigenlijk behalen? En hoeveel vermogen mag mijn fiets hebben? Wie bepaalt dat en waarom? Waar moet ik me op de weg bevinden; het fietspad, de rijweg waar auto’s overheen rijden of hoe zit het eigenlijk met de snelweg? Ja, zelfs laatstgenoemde optie behoort tot de mogelijkheden met een zelfgebouwde elektrische motorfiets! Lees snel verder hoe het zit.

Voordat je met een zelfgebouwde speed pedelec de weg op gaat, of deze uberhaupt gaat bouwen, dien je te overwegen waar je ‘m voor gaat gebruiken: woon-werk-verkeer, alleen offroad/eigen terrein, wedstrijden of een combinatie.

Dynamisch gebeuren!

Er zijn voor verschillende doeleinden verschillende regels opgesteld in de weg en verkeerswet. Op basis van hoe jij je fiets wilt gaan bouwen en waar jij jouw elobike voor wilt gaan gebruiken, kun je informatie opvragen bij de RDW of opzoeken omdat veel al is geschreven op de website van de Rijksoverheid. Aangezien dit een dynamisch proces is en er per provincie wordt afgeweken van de landelijke wet- en regelgeving voor de elektrische fiets, is het voor mij onmogelijk dit hier allemaal te benoemen en actueel te houden. Raadpleeg daarom de websites van de verschillende overheidsinstanties om hier een antwoord op te krijgen dat het meest actueel is.

Vrij spel

Er zijn voorbeelden op diverse fora bekend van eBikers die zelf hun fiets hebben gebouwd en niet voldoen aan de wet- en regelgeving, maar hier wel de openbare weg mee op gaan. Onverstandig, zou je zeggen. Hoe verstandig is het rijden met een opgevoerde brommer, daarentegen? In tegenstelling tot de reeds volwassen wet- en regelgeving met betrekking tot brom- en snorfietsen is de pakkans een stuk lager op een eBike. Ooit een eBike op de rollerbank gezien? Met een agent erop die trapt? De eBike kan er dusdanig ‘stealthy’ uitzien, dat jouw pedelec niet eens opvalt tussen andere fietsen. Veelal krijg je ook nog eens sympathie voor het niet vervuilen van het milieu en kom je ook nog eens aan je beweging, in tegenstelling tot de luidruchtige, olie- en benzine verspillende, onderhoudvragende brom- en snorfietsers. Veel speed-pedelec rijders halen ook hun kentekenplaat eraf, zodat ze op de gewone fietspaden kunnen rijden; een stuk veiliger voor iedereen. Alleen je snelheid valt wellicht op. Als je niet als een gek tussen het verkeer door rijdt en met gepaste snelheid fietst, rekening houdt met het overige verkeer en je trapbewegingen maakt, lijkt het alsof je op een gewone elektrische fiets zit!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *